Saturday 3 January 2015

Када Немања постане Шиптар..

Кажу Шиптари да је Карађорђе био Шиптар..
И Немањићи..



Сетих се тако професорке историје коју упознадох док сам шетала по тврђави на Скадру..
Питала ме је да ли сам чула за легенду о Розафи..
Шта чула..поему знам малтене напамет..само што се узидана љуба зове млада Гојковица..и Српкиња је..
Никад чула жена..ни за песму ни за Гојковицу..
Шокирана је..
СВИ ЗНАЈУ да је Розафа била Шиптарка..

Аха, кажем ја..
А када је Скадар зидан, питам..
Зна жена, профанка је то..XIV век..

Лепо..

Простор данашње Албаније је дуго био у саставу Римског и касније Византинског царства..
Османлије су се ту довукле 1478 године..
У Валони је 28 новембра 1912 декларисана независност Албаније..

По завршетку Првог светског рата, на мировној конференцији у Паризу 1919 године, Есад-паша је, ПОД ОКРИЉЕМ делегације Краљевине СХС, поднео меморандум о Албанији..па је Европа коначно постала свесна да уопште постоје..

Па питам жену..ко је од тих људи зазидао Шиптарку у XIV веку у тврђаву у којој доминира, сада рушевна, црква светог Стефана..за коју ни Арбанаси не споре да је задужбина краљице Јелене и њених синова Милутина и Драгутина..

А она ће мени..Ију, па ја никада нисам размишљала о тој теми на тај начин..

Иди..



На растанку јој зададох још једну муку..Знате ли ко је Ђурађ Кастриот?
Никад чула..
Ја сам ветеринар, драга моја професорко историје, али, ето, игром случаја знам..
Деда му се доселио у Јањину, у Епир као српски кефалија..
Мајка му беше српска принцеза Војислава..
Отац  му беше Јован Кастриот, принц Епира, који је за себе и своје синове купио четири аделфата (право да за свог живота борави у Хиландару)..тамо је и сахрањен..

Ђурађ је прешао у ислам да би завршио војну школу у Једренима..
1443 године се вратио отачаској вери..а Шиптари су га заборавили..

Када је Наим Фрашери 1898 године објавио књигу о њему, поново су га се сетили и поставили га на пиједестал националног хероја..
Нису имали другог..
И тако је настао Скендербег..
Чули сте за њега, верујем..

Не знам да ли је остала подуже да зева за мном или је одмахнула руком и заборавила на целу причу истог тренутка..
Као што на своју историју заборавише Срби..

Ваљда имамо довољно великана, па је ред да их поделимо са комшијама..
Ако је света Параскева Гркиња, краљевић Марко Македонац, Тесла Хрват, Меша Бошњак..што и Немања не би био Шиптар..

No comments:

Post a Comment