Wednesday 13 May 2015

Шота..


Тема дана..шота..
Мука ми је од паметовања којекаквих ликова..
Наравно да сви живи имају права на сопствено мишљење, све дотле док не крену да сопственим незнањем гњаве све око себе..


Дакле..

Није  'Шота' једина песма око које се ломе копља..разлика је у томе што би њу сви да присвоје, само су Срби спремни да се олако сопственог наслеђа одрекну..

И то због тога што је неки поп, у сред ратног вихора, нашао начин да потпали масу..по принципу..важно је мрзети, па макар и песму.. (не бих дотичног превише коментарисала, из поштовања према мантији и Цркви коју представља, али то што је урадио, директно је уперено против културе сопственог народа, мада му, верујем, то није била намера..ваљда)..

Песма  'Шота' је српска (неки кажу циганска) свадбена песма из Метохије (неки подаци помињу Ниш и околину) и спевана је у част младе и младожење.. 

Први писани подаци о овој песми датирају из XVIII века..мада постоји велика вероватноћа да тај мелос вуче корене из Византије.. 

Радмила Тодоровић је 1977 године написала текст..
Музику је обрадио Драган Александрић..

Изненађени, а? 

До почетка сукоба на Косову и Метохији крајем XX века, певана је скоро искључиво на Српском..







За полуписмене паметњаковиће..

Цар Душан је био цар Срба, Бугара, Грка и Арбанаса..па нам је етнос измешан још из тог доба..
(Малена дигресија..оно што ми данас третирамо као народњаке 'турског' мелоса, везе нема са Турцима, на пример..у питању је грчка народна музика)..

Shote Galica је живела од 1895-1927 године (сами срачунајте век)..и ни по ком основу везе нема са овом  песмом..осим што је уз њу можда играла.. Мада, ако ћемо право, знам и многе Србе који са уживањем плешу уз бечки валцер, што га ни на који начин не чини српским културним наслеђем..


Да ли волим да играм уз Шоту?
Наравно..
А зашто да не?
Ако ми којекакви полуписмени већ диктирају услове живота у држави, на шта јако мало могу да утичем, не видим зашто бих им дозволила да ми украду мала задовољства..

Неписменост људи је срамота државе у којој ти људи живе..
Полуписменост је лични избор..

SOTA


Sote mori sote, sote masala
davno zelim sote mori da te igram ja
sote mori sote, svirajte mi vi
da svadbenu igru sotu zaigramo svi..


Na sred sela cesma, voda kao led
sarene se dimije devojaka red
sarene se dimije, cvece, dukati
a ja cekam, duso, da mi dodjes ti..


Ja sokakom idem, sija mesec zut
kao fenjer s neba obasijava put
ispunices moje il' njegove sne
borba za devojku nek odluci sve..


Pripala si meni, nek objavi gost
nek svadbena igra sota traje celu noc
dajre u ruke, hajmo dlan od dlan
igraj mori sotu dok ne svane dan..

No comments:

Post a Comment